انتخاب عسل خوب و مرغوب

برای انتخاب عسل طبیعی خوب به چه نکاتی توجه کنیم؟

عناوین

انتخاب عسل خوب

 راهنمای انتخاب عسل طبیعی

یکی از دغدغه های که در سالهای اخیر برای اکثر مصرف کنندگان عسل ‍پیش آمده است ، روش انتخاب عسل طبیعی درجه 1 و خرید عسل طبیعی مطمئن است.

اکثر اوقات این مساله فکر ما را به خود مشغول می‌کند که برای انتخاب عسل چه نکاتی را مدنظر قراردهیم؟ و نحوه انتخاب عسل چیست؟ 

درخواستهایی که برای راهنمای خرید عسل از کارشناسان ماانجام میشود بسیار زیاد است و معمولا این سؤالات است که :

  • عسل تک‌گل ( تک گیاه ) تهیه کنیم یا عسل‌40 گیاه یا چند گیاه بخریم ؟
  • عسل فله‌ای یا عمده خریداری کنیم یا عسل بسته‌بندی‌شده ؟
  • عسل شکرک زده بخریم یا عسلی که رس نشده است ؟
  • عسل با موم بهتر است یا عسل بدون موم ؟
  • عسل خام بهتر است یا عسل تصفیه‌شده ؟
  • عسل طبیعی را چگونه و در کجا نگهداری کنیم ؟
  • عسل ملکه یا ژل رویال چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟
  • عسل خوب چه عسلی است و چه پارامترهایی دارد؟
  •  ….

در این مطلب چند نکته بسیار مهم که می‌تواند راهنمای خرید عسل و انتخاب عسل مرغوب به شما کمک شایانی کند اشاره میکنیم. 

۱ –  مقدار ساکارز عسل

برای انتخاب عسل خوب به برچسب محصول و یا برگ آزمایش آن را بخوانید. طبق استاندارد ایران حداکثر مقدار ساکارز عسل طبیعی 5 درصد است. هرچه این مقدار کمتر باشد عسل بهتری است.

عسلهای با ساکارز پایین‌تر  ( کمتر از 2.5 %) برای افراد دیابتی مناسب تر است. البته برخی عسل ها  مثل عسل کنار قند بیشتری دارد ( حدود ۵ تا 7 درصد)

2 – مقدار رطوبت عسل

حتما هنگام خرید عسل مشاهده کرد‌ه‌اید که برخی عسل ها خیلی رقیق‌تر و روان هستند . ( البته در دمای هوای معمولی حدود 20 درجه  سانتیگراد ) .

هرچقدر عسل روان‌تر ( شل تر )  باشد نشان دهنده بالاتر بودن رطوبت آن است . حد اکثر رطوبت مجاز عسل طبیعی 20% است . رطوبت بالای عسل باعث میشود عسل تخمیر شده و ترش شود و زودتر رس شود . با چشیدن عسل به راحتی این موضوع قابل تشخیص است. از نظر رطوبت یک عسل خوب خیلی رقیق نیست.

3 –  توجه به گیاه منبع عسل

همانطور که در صفحات دیگر این وب‌سایت توضیح داده شده انواع عسل  تک گل یا تک گیاه  مثل عسل آویشن یا عسل  کنار .. و یا عسل چند گیاه وجود دارد .

در صورتی که خرید عسل را برای مصارف درمانی انجام میدهید، به خواص عسل ها توجه کنید .انواع طبیعی عسل خوب هستند؛ هر چند کاربردهای مختلفی دارند.

4 –  در صورت امکان عسل ارگانیک تهیه کنید

منظور از عسل ارگانیک عسلی است که زنبور در محلی از گیاهان تغذیه کرده باشد که تا ده ها کیلومتر اطراف آن آلودگی های زیست محیطی وجود نداشته باشد . همچنین گیاهان منطقه تحت سم پاشی  قرار نگرفته باشند . چنین عسلی یک عسل خوب و بسیار ارزشمند است و منافع درمانی بسیار بالایی دارد. عسل ارگانیک یک عسل مرغوب است که اگر آنرا یافتید از دستش ندهید.

5 –  توجه به مناطق زنبورداری

هنگام انتخاب عسل توجه کنید کندوهایی که در کنار جاده ها مشاهده می‌کنید در معرض انواع آلودگی‌ها از جمله دود  ماشینها و مواد سمی هستند که اثر ناطلوبی روی زنبورهای عسل می‌گذارد .

همچنین این موضع برای کندوهایی که در نزدیکی شهرک‌های صنعتی و شهرهای بزرگ قرار میگیرند معتبر است . بنابراین هنگامی که در سفر هستید از عسل‌ فروش های کنار جاده عسل نخرید.

6 –  هنگام خرید عسل را بچشید

اگر از افرادی باشید که دایم عسل می‌نوشید به راحتی با نوشیدن یا خوردن عسل  تا حدی می‌توانید بسیاری از خصوصیات عسل طبیعی را بفهمید.

در موقع انتخاب عسل مقداری از آنرا بچشید ، با این کار طعم و بوی عسل طبیعی کاملا مشخص است و همینطور رطوبت آن را  نیز متوجه میشوید.

عسل طبیعی به راحتی در دهان آب میشود در صورتی که عسل مصنوعی و یا عسل تغذیه ای با شکر بیش از حد به دهان میچسبد.

برخلاف تصور اکثر مردم عسل طبیعی تا حدودی ته گلو را میزند. چرا که شیرینی عسل خوب از فروکتوز است نه ساکاروز. فکر کنید آیا هنگام خوردن شربت شکر آیا شیرینی آن گلو را اذیت می‌کند یا نه؟ خیر ساکاروز زیاد گلو را اذیت نمی‌کند.

7 – عسل بدون موم بخرید

درحال حاضر اکثر زنبورداران به خاطر سهولت کار زنبورها از موم های بازیافتی و یا موم صنعتی برای کندو، شان جدید درست میکنند . بنابراین توصیه میشود عسل بدون موم مصرف کنید.

اگر موم عسل طبیعی باشد و توسط زنبور بافته شده باشد قابل خوردن است هر چند در بدن هضم نمی‌شود. خوردن و جویدن موم باعث تقویت لثه و پاکسازی دندانها می‌شود و میتواند تاثیرات مفیدی در پاکسازی معده و روده نیز داشته باشد ولی بدون تغییر از بدن دفع می‌شود.

 

انتخاب عسل طبیعی

 8 –  انتخاب عسل طبیعی خام یک گزینه عالی

عسلی که پس از خارج شدن از شان ( بدون حرارت ) مستقیم بسته بندی میشود عسل خام نامیده می‌شود.

چنین عسلی حاوی انواع و اقسام ویتامین ها  و آنزیم های مختلف و مقدار کمی گرده گل است و از نظر رنگ کدر به نظر میرسد.

حرارت دیدن و تصفیه شدن عسل باعث می‌شود مقدار زیادی از آنزیمهای عسل از بین بروند و از نظر درمانی کیفیت خود را از دست بدهند. تفاوت عسل خام و عسل ارگانیگ را در این اینجا ببنید.

عسل خام زودتر از عسل تصفیه شده رس میشود و این چیز بدی نیست. توجه کنید که رس شدن با کریستالهای بسیار ریز اتفاق میافتد در حالی که شکرک زدن عسل تقلبی ( یا حتی انواع مربا ) با کریستالهای درشت مثل دانه شکر میباشد.

9 –  بسته بندی عسل خوب

هنگام انتخاب عسل توجه کنید که عسل در ظروف شیشه ای و یا پت از نوع شفاف و مرغوب بسته بندی شده باشند.

هرگز عسل را در دبه های پلاستیکی که معمولا برای حمل آب استفاده میشود و دوره گردها از آن استفاده میکنند نخرید .

همچنین توصیه میشود عسل های که در ظروف فلزی ریخته شده را نیز نخرید . ظروف فلزی میتواند تغییرات شیمیایی در عسل ایجاد کند.

همیشه ظرف عسل را دربسته نگاه دارید. همچنین پیشنهاد می‌کنم مقاله بهترین روش خوردن عسل را نیز مطالعه نمایید.

10 – راهنمای خرید عسل ؛ چه عسلی بخریم ؟

برای انتخاب عسل هم میتوانید بصورت بسته‌بندی‌شده انجام باشد و هم بصورت عمده ( فله )  ، تفاوت چندانی نمی‌کند . اما اگر به‌صورت فله‌ای تهیه می‌کنید حتماً از جای معتبر تهیه کنید ( به فروشندگان دوره گرد هیچ‌وقت اعتماد نکنید ) .

این روزها اغلب عسل را به‌صورت پاستوریزه ( تصفیه شده ) ارائه می‌کنند، اما در بازارهای بومی و برخی فروشگاه‌های اینترنتی عسل  می‌توانید انواع عسل خام سفارش دهید .

عسل خام ، پاستوریزه نشده و تصفیه نشده است، و دارای بالاترین خواص آلی هست . انتخاب عسل خام بهترین انتخاب محسوب می‌شود. عسل خام اغلب کدر و مات هست زیرا حاوی مقادیر کمی گرده گل هست. عسل های شفاف معمولا حرارت دیده‌اند.

دنبال انواعی از عسل بروید که روی آن برچسب : 100% طبیعی خورده باشد. عسل‌های طبیعی معمولاً نیمه شفاف و کدر هستند.

11 – عسل تگ گل یا چند گیاه ؟

عسل‌های تک‌گل عموماً از کیفیت بهتری برخوردار هستند . آنها از گلهای مختلف مانند آویشن ، کنار ، یونجه ، گشنیز و غیره تهیه میشوند و به صورت فراوان در دسترس می باشند.

اگر به طعم و بوی عسل حساس هستید توجه کنید که هر چه عسل پر رنگ تر باشد، طعم آن تندتر ( سنگین تر) است. همچنین پیشنهاد می‌گرد  مقاله طبع عسل را هم مطالعه کنید

عسلی که به اسم 40 گیاه عرضه میشود اغلب با مخلوط کردن چند نوع عسل از نواحی مختلف تهیه میشود . با اینکار  عسل را از نظر قیمت و کیفیت در سطح قیمتی سفارش  دهنده عمده  تنظیم می‌کنند .
هپی هانی چنین عسلهایی را توصیه نمی‌کند زیرا معمولا با عسل تغذیه‌ای مخلوط شده‌اند . ( عسل تغذیه‌ای عسلی است که به زنبور شربت آب و شکر داده‌اند ).

12 – عسل 40 گیاه یا چند گیاه ؟

توجه کنید که عسل 40 گیاه با عسل چند گیاه متفاوت است . عسل چند گیاه عسلی است طبیعی ، که زنبور در نواحی با پوشش گیاهی متنوع ، از انواع گیاهان تغذیه کرده است.

مانند عسل کوهی و یا عسل ترک . به طور مثال عسل ترک در کوه های سبلان تهیه شده که در هر متر مربع آن چندین هزار گیاه دارویی مختلف میروید. اما معمولا به این موضوع توجهی نمی‌شود و اکثر تولید کنندگان نیز اسم چهل گیاه را برای هر دو مورد استفاده می‌کندد.

13 – خواص انواع عسل

اگر میخواهید عسل را برای استفاده‌ی درمانی خاصی استفاده کنید بهتر است بدانید همه‌ی عسل‌ها خاصیت درمانی دارند اما عسل‌های تک گل کمی تخصصی تر هستند.

پیشنهاد میکنم برای مشاهده و بررسی خواص انواع عسل تک گل و چند گیاه از صفحه خواص عسل های مختلف  بازدید کنید .

14 –  تاریخ مصرف عسل

عسل طبیعی باید در ظرف در بسته نگهداری شود ( ظرف شیشه ای یا پِت  PET) تا از ورود هوا به داخل آن جلوگیری نمایید.

اگر عسل را در محلی خشک و خنک نگهداری کنید، می توانید برای زمان نامحدود از آن استفاده نمایید. به عبارت دیگر عسل طبیعی تارخ مصرف ندارد. البته عسل تازه قطعا خواص بهتری دارد و آنزیمهای موثر موجود در آن بیشتر است.

دلیل این امر وجود مقدار زیادی انواع قندها و خاصیت اسیدی بالای عسل ( PH ) اسیدی) می باشد که از رشد هر گونه میکروارگانیسمی جلوگیری می نماید.

وقتی عسل را در محل خنک نگهداری کنید، غلیظ و سفت می‌شود  و احتمالا شکرک میزند و اگر آن را در محل گرمی نگهداری کنید رنگ آن تیره شده و طعم اولیه خود را از دست می‌دهد.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله / متن
5 1 رای
رأی دهی به مقاله / متن
عضویت
اطلاع رسانی
guest
نام و نام خانوادگی

2 نظر
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای
فیدبک‌های داخلی
مشاهده همه نظرات
rasoul.matinfar
rasoul.matinfar
1400-06-03 16:42

سلام.بسیار کاربردی و عالی

fatemeh
fatemeh
1400-06-05 22:21

خيلى ممنون از اطلاعات مفيدى كه قرار داديد