خواب راحت با عسل طبیعی

آیا می‌دانید راه حلی ساده و طبیعی برای درمان بیخوابی وجود دارد؟ مصرف عسل طبیعی می‌تواند در بهبود کیفیت خواب شما تأثیرگذار است.

عناوین

درمان بی خوابی با عسل

درمان بی خوابی با عسل طبیعی

بی خوابی یکی از مشکلات شایع در جامعه ماست که می‌تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد تأثیر بگذارد. اما آیا می‌دانستید که راه حلی ساده و طبیعی برای درمان این مشکل وجود دارد؟ درمان بیخوابی با عسل طبیعی، به راحتی نوشیدن آب و عسل است. عسل طبیعی نه تنها به عنوان یک درمان خوب برای بیماری‌های جسمی شناخته شده است، بلکه می‌تواند در بهبود کیفیت خواب شما نیز تأثیر بگذارد.

عسل یکی از شناخته شده‌ترین شیرین کننده‌های خانگی و از موثرترین درمان‌های طبیعی است. همه ما این ماده غذایی را روی نان تست می‌ریزیم یا با مخلوط کردن آن با شیر گرم نوش جان می‌کنیم. بدون شک، عسل مزایای بسیاری برای بدن ما دارد، اما آیا به درمان بی خوابی کمک می‌کند؟ شاید تصور کنیم که نوشیدن یک فنجان چای بابونه با کمی عسل ارگانیک بتواند اثرات آرام بخش زیادی داشته باشد، ولی این ادعا تا چه اندازه معتبر است؟ در این بررسی به طور کامل در مورد اثرات و مزایای عسل طبیعی در درمان بیخوابی می‌پردازیم.

تاثیر عسل طبیعی در رفع بی خوابی

عسل خام و تصفیه نشده می‌تواند پوست شما را آبرسانی کند، گلو را تسکین دهد و به بهبود زخم‌ها کمک کند. به گفته متخصصان، عسل حتی می‌تواند به شما کمک کند خوابی شیرین داشته باشید. مطالعات تحقیقاتی نشان داده است که مصرف 10 گرم عسل، 30 دقیقه قبل از خواب ممکن است به خواب بهتر کودکان مبتلا به عفونت حاد دستگاه تنفسی (URI) کمک کند. مصرف عسل طبیعی قبل از خواب، به سه روش کلی به رفع بیخوابی شما کمک می‌کند که شامل موارد زیر است:

1- سطوح پایین گلیکوژن به مغز شما می‌گوید که زمان غذا خوردن فرا رسیده است. اگر چند ساعتی است که هنگام خواب چیزی نخورده‌اید، گلیکوژن که عامل گرسنگی است، می‌تواند باعث شود نیمه‌ شب از خواب بیدار شوید و به این ترتیب، برنامه خوابتان به هم بریزد؛ اما خوردن عسل باعث ذخیره گلیکوژن در کبد شما می‌شود و به خواب راحت شما کمک میکند.

بگذارید یک مثال بیاوریم: 

«بدن هر ساعت حدود 10 گرم گلیکوژن مصرف می‌کند. یک کبد فرد بالغ تنها می‌تواند 75 تا 100 گرم گلیکوژن ذخیره کند. وقتی ساعت شش بعد از ظهر غذا می‌خورید ( معمولا در کشور ما اینطور نیست ) و ساعت 11:30 شب به رختخواب می‌روید، بدن قبل ازخواب نیمی از گلیکوژن موجود را استفاده کرده است و مقدار کمی از گلیکوژن برای زمان خواب باقی مانده است. همین امر باعث می‌شود به دلیل گرسنگی نصف شب بیخوابی به سراغتان بیاید یا از خواب بیدار شوید.»

2- عسل به مغز شما کمک می‌کند ملاتونین ترشح کند که بدن از این هورمون برای بازیابی خود در طول خواب استفاده می‌کند. این هورمون از طریق یک سری تغییرات در مغز شما ایجاد می‌شود. عسل سطح انسولین را افزایش می‌دهد و تریپتوفان را آزاد می‌کند که تبدیل به سروتونین می‌شود و درنهایت به ملاتونین تبدیل خواهد شد.

3- خوردن غذاهای غنی از فروکتوز مانند عسل طبیعی قبل از خواب به سوزاندن چربی و افزایش استقامت کمک می‌کند. همچنین بهترین زمان برای چربی سوزی هنگام خواب است. مصرف عسل قبل از خواب می‌تواند بدن ما را ریکاوری کند. این موضوع نشان میدهد که می‌توان از عسل برای خواب راحت آرامتر و بهتر و رفع بی خوابی استفاده کرد.

رابطه عسل و ملاتونین

ملاتونین هورمونی است که توسط غده‌ی صنوبری در مغز تولید می‌شود و سپس در جریان خون ترشح می‌شود. مقدار این هورمون به طور طبیعی با غروب خورشید افزایش می‌یابد و در ساعات روز و قرار گرفتن در معرض نور شدید کاهش می‌یابد، بنابراین چرخه خواب تنظیم می‌شود.

برخی از محققان فکر می‌کنند که عسل خام ممکن است به دلیل محتوای احتمالی تریپتوفان، باعث تشکیل ملاتونین شود. با این حال، این موضوع هنوز ثابت نشده است. تریپتوفان یک اسید آمینه است که نقش مهمی در تولید سروتونین ( هورمون شادی که به افزایش خلق و خوی ما کمک می‌کند ) و همچنین ملاتونین ایفا می‌کند.

خوردن شیر گرم و عسل برای خواب راحت

مطالعات مختلفی انجام شده و تأثیرات مصرف شیر گرم و یک قاشق عسل را بر خواب آرام بررسی کرده‌اند. در یک کارآزمایی بالینی بر روی 68 بیمار مورد مطالعه، مخلوط شیر گرم و عسل را دو بار در روز به مدت سه روز دریافت کردند، در حالی که گروه دیگر این کار را نکرد. نتایج نشان دادند که تفاوت معنی داری در نمرات خواب بین دو گروه وجود دارد.

با این حال، ذکر این نکته ضروری است که این مطالعه بر روی بیماران بستری با سندرم حاد کرونری انجام شد. هنوز آزمایشات بالینی انسانی در مورد اثربخشی شیر گرم و عسل برای رفع بیخوابی بزرگسالان سالم منتشر نشده‌اند.

درمان بیخوابی با عسل طبیعی

رابطه عسل و قند خون

به طور گسترده‌ای توصیه می‌شود که از غذاهای شیرین با شاخص گلیسمی بالا که سطح قند خون شما را افزایش می‌دهد، دوری کنید چرا که برای یک خواب خوب شبانه مساعد نیست. در حالی که عسل یک شیرین کننده طبیعی است که مانند همه کربوهیدرات‌ها به شکل گلوکز و فروکتوز، قند خون شما را افزایش می‌دهد، اما نسبت به شیرین کننده‌های تصفیه شده مانند شکر سفید دارای شاخص گلیسمی کمی کمتر است (شاخص 55 برای عسل در مقایسه با 68 شکر).

در این بررسی مشاهده شد که عسل به پایین نگه داشتن سطح گلوکز خون برای بیماران مبتلا به دیابت نیز کمک می‌کند. همچنین مقایسه‌ی عسل با سایر شیرین ‌کننده‌ها نشان میدهد که عسل حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم برای بدن مانند پتاسیم، کلسیم، فسفر، سدیم، روی، ویتامین C و برخی ویتامین‌های گروه B است. این مواد ارتباط مستقیمی با خواب بهتر ندارند، اما باعث بدخوابی و بیخوابی می‌شوند و  خواب خوب را مختل کنند.

بهبود خواب با تغییر سبک زندگی

جذب کمی قند اضافی قبل از خواب می‌تواند به عملکرد بهتر مغز در شب کمک کند. تا زمانی که قند را با پروتئین ترکیب نکنید، با مصرف مقدار کمی عسل خام می‌توانید خواب عمیق‌تری داشته باشید. پس اگر قرار باشد بهترین خواب شبانه را داشته باشید، چه کارهای دیگری را می‌توان انجام داد؟ شما می‌توانید برای بهبود خواب خود می‌توانید موراد زیر را امتحان کنید:

  • الکل ننوشید یا حداقل قبل از شام مصرف کنید. الکل در آخر شب ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود، اما همچنین باعث می‌شود که در طول شب بیدار شوید.
  • به محض تاریک شدن هوا، چراغ‌های خانه را کم کنید.
  • چربی‌های امگا 3 را از گوشت، غذاهای دریایی یا قرص‌های روغن ماهی در وعده شام یا 2 ساعت قبل از خواب دریافت کنید.
  • یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا سایر روغن‌ها را درست قبل از شام مصرف کنید. این کار باعث می‌شود تا در تمام طول شب سیر بمانید، بدون اینکه باعث نوسانات قند خونتان شود.
  • حداقل دو ساعت قبل از خواب به صفحه نمایش ( کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه ) خیره نشوید. نور آبی از هر نوع صفحه نمایش می‌تواند تولید ملاتونین را مختل کند.
  • دوش بگیرید، مدیتیشن کنید، کتاب بخوانید، همه این موارد می‌توانند به شما کمک کنند تا ذهن خود را از فکر کردن در مورد اتفاقات روز آینده دور نگه دارید.
  • سعی کنید آب استخوان بنوشید یا قرص ژلاتین یا گلیسین بخورید. همه این مواد غذایی حاوی اسیدهای آمینه هستند که می‌توانند سروتونین و ملاتونین را تقویت کنند و به مغز شما بگویند اکنون زمان خواب است.
  • در نهایت یک یا دو قاشق چایخوری عسل طبیعی را درست قبل از خواب میل کنید.
کلام آخر

اگرچه ارتباط مستقیمی بین مشکلات خواب و نحوه‌ی استفاده از عسل وجود ندارد، اما در طول سالیان متمادی، بسیاری از افراد از عسل به عنوان یک عامل آرامش بخش استفاده کرده‌اند. درمان بی خوابی با عسل طبیعی امکان پذیر است، پس به سراغ خرید عسل ارگانیک بروید تا بتوانید اثرات این ماده غذایی جادویی را در بهبود خواب خود مشاهده کنید.

 از خرید عسل کارخانه‌ای تصفیه شده خودداری کنید، زیرا هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. عسل طبیعی درجه یک را از فروشگاه عسل هپی هانی تهیه کنید.

آراء
رأی دهی به مقاله / متن
خوش آمد گویی هپی هانی
بیشتر بدانید
0 0 آراء
رأی دهی به مقاله / متن
عضویت
اطلاع رسانی
guest
نام و نام خانوادگی

0 نظر
فیدبک‌های داخلی
مشاهده همه نظرات