مصرف عسل برای بیماران دیابتی

آیا مصرف مصرف عسل برای بیماران دیابی مناسب است یا خیر؟

عناوین

مصرف عسل برای بیماران دیابتی

دیابت چیست ؟

دیابت یا بیماری قند یکی از بیماری‌های مزمن و بسیار شایع  در دنیاست. در این بیماری سطح قند خون بیمار به صورت مداوم بیش از حد نرمال است. برای مدیریت این بیماری، بیماران باید رژیم غذایی و داروهای خاص را رعایت کنند. همچنین، بسیاری از این بیماران به دنبال روش‌های طبیعی و سنتی برای مدیریت بیماری خود هستند. یکی از مواد طبیعی که برای مدیریت دیابت مورد توجه قرار گرفته است، عسل طبیعی است.

عسل یکی از مواد طبیعی است که به خاطر خواص بی‌نظیر خود، از دیرباز در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. یک از خواص منحصر به فرد عسل طبیعی این است که می‌تواند به کنترل سطح قند خون بیماران کمک کند.

عسل دارای یک شیرین کننده طبیعی به نام فروکتوز است که می‌تواند سطح قند خون را کنترل کند. البته برای استفاده از عسل به عنوان کنترل کننده ، باید به دقت مقدار مصرف عسل را تعیین کرد.

در یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۸، اثرات عسل بر روی سطح قند خون بیماران مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق، بیماران دیابتی تقسیم بندی شدند و یک گروه عسل و گروه دیگر داروهای معمول را دریافت کردند. نتایج نشان داد که بیمارانی که عسل دریافت کرده بودند، تغییرات مثبتی در سطح قند خون خود داشتند.

علاوه بر کنترل قند خون، عسل می‌تواند به بهبود سلامتی عمومی افراد دیابتی کمک کند. عسل دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است که می‌تواند به کنترل عفونت‌ها و التهاب‌هایی که می‌تواند در افراد دیابتی رخ دهد، کمک کند. همچنین، عسل دارای خواص ضد اکسیدانی است که می‌تواند به کنترل آسیب‌های اکسیداتیو در چنین بیمارانی کمک کند.

در نتیجه، عسل می‌تواند به عنوان یک روش طبیعی و سنتی برای مدیریت بیماری دیابت مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، برای استفاده از عسل ، باید به دقت مقدار مصرف عسل را تعیین کرد و توصیه می‌شود که قبل از استفاده از عسل، با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت تمایل به نسخه صوتی مقاله گوش دهید

 

مصرف عسل برای بیماران دیابتی

یکی از سوالات بسیار مطرح در زمینه درمان با عسل اینه که آیا عسل برای افراد دیابتی خوبه یا نه ؟

و سئوال دیگه اینکه : با توجه به اینکه قرآن عسل رو شفای بیماری‌ها نامیده ، این سوال پیش میاد که آیا عسل برای درمان دیابت خوبه یا نه ؟ و اگه خوبه مصرف عسل برای بیماران دیابتی چگونه خواهد بود ؟

تحقیق و بررسی اساتید در قرآن و همین‌طور کارهای آزمایشی که بر روی بیماران مختلف مبتلا به دیابت انجام شده نتایج و جواب خوبی  برای این سوال پیدا کرده است.

همانطور که گیاهان مختلف خواص مختلف دارویی دارند و برای  بیماری های متفاوت به کار میروند؛ عسل هایی  که زنبورهای عسل از گیاهان مختلف تهیه می کنند خواص متفاوتی دارند  و شفابخشی بیماری های متفاوت به کار می روند.

همانطور که قندهای موجود در میوه‌های مختلف متفاوت هستند، عسل‌ها نیز بسته به منطقه قرارگیری کندوها در پوشش گیاهی متفاوت دارای قندهای متفاوتی هستند.

تجربه نشان داده است عسل‌هایی که در مناطق زراعی برداشت می‌شوند، مثل  عسل یونجه یا آفتابگردان و همین طور بعضی از میوه ها مثل خربزه ، هندوانه، خرما ،  انگور و گلابی برای دیابت مضر است.

اما عسل مناطق کوهستانی به دلیل  مقدار بالای فروکتوز در شهد گیاهان آن منطقه نه تنها برای دیابت ضرر ندارد بلکه برای کنترل و پایین آوردن قندخون مفید است .

همچنین همانطور که می دانید مصرف طولانی مدت گرده گل  نیز باعث کاهش قند خون و عوارض ناشی از آن می‌شود. بنابراین برای افراد مبتلا به دیابت، عسلی مناسب است که میزان نسبت  فروکتوز به ساکارز بیشتر باشد و یا زنبور تولید کننده آن از انواع گلهای وحشی با خواص ضد دیابت تغذیه کرده باشد.

بهترین روش مصرف عسل برای بیماران دیابتی

  • قند خون  بالاتر از ۲۵۰  :

یک قاشق غذاخوری سر پر از عسل کوهستان ( عسل کردستان – یا عسل وحشی کوهی ) هنگامی که قندخون بیمار در پایین ترین حد در شبانه روز است با معده خالی میل کنید.
عسل بایستی به تنهایی و بدون مایعات مصرف شود.
همچنین می توانید روزانه یک قاشق غذا خوری گرده گل همراه با یک لیوان آب  بخورید.

 

مصرف عسل برای بیماران دیابتی

 

  •   قند خون پایین تر از ۲۵۰ :

هر صبح و شب یک قاشق غذاخوری سر پر عسل کوهستان ( عسل کردستان – یا عسل وحشی کوهی ) با معده خالی و بدون مایعات مصرف کنید.
همچنین روزانه یک قاشق غذاخوری گرده گل همراه با آب و با معده خالی بنوشید.

ممکن است در این حالت با مصرف عسل در دقایق اولیه مقدار قند خون بالا برود،  اما آرام‌آرام با جذب آن در دهان معده و مری خواص دارویی گیاهان وحشی به تدریج بر بدن اثر می گذارند و سبب بازگرداندن قندخون به اندازه قبلی یا پایین آمدن آن می‌شود.
ودر دراز مدت باعث کاهش و تنظیم میزان قند خون می گردد.

همچنین اثرات مفید این معجون ، از افزایش قند در حالت‌های عصبی جلوگیری می کند و موجب تقویت اعصاب بیمار دیابتی خواهد شد.
این روش همراه با پرهیزهای  خاص به بیشتر بیماران در کم کردن قند خون کمک میکند.

همچنین برای کسانی که از افت قند خون رنج می‌برند هیچ چیز نمی تواند جایگزین  نوشیدن عسل شود زیرا این قند ساده شفابخش سریعا وارد خون شده و کمبود قند خون را سریعاً برطرف می نماید .

5 1 رای
رأی دهی به مقاله / متن
5 1 رای
رأی دهی به مقاله / متن
عضویت
اطلاع رسانی
guest
نام و نام خانوادگی

0 نظر
فیدبک‌های داخلی
مشاهده همه نظرات